بازاریابی چیست؟ | تعریف مارکتینگ از نگاه 15 متخصص جهانی
انتشار: اردیبهشت 09، 1402
بروزرسانی:
29 تیر 1404
بازاریابی چیست؟ | تعریف مارکتینگ از نگاه 15 متخصص جهانی
021-41897070داخلی 3
دورِن موران هم همچون نفر قبلی که معرفی کردیم، اسم و رسمی از خود ندارد و در حال حاضر، به عنوان مدیر ارشد بخش تنظیم استراتژی دیجیتال در یک شرکت بازاریابی کار می کند. با این حال، او هم یک تعریف جالب از بازاریابی به ما ارائه می دهد. بسیاری از بازاریابان بر این عقیده اند که کار ما ایجاد حس نیاز در بازار است. خانم موران نیز بر این موضوع تاکید می کند، اما همزمان به ما می گوید که باید چیزی ارزشمند به مشتری ارائه بدهیم.
جان جانتش یک متخصص بازاریابی است که به خاطر معرفی روش بازاریابی چسب پهن یا داکت تیپ مارکتینگ (Duct Tape Marketing) معروف شد. تخصص او کمک به کسب و کارهای کوچک برای رشد است. تعریف جانتش از بازاریابی، دقیقاً همچون تعریف لوینسون، روی بحث متقاعدسازی مخاطب تاکید بسیاری دارد، اما نگاه او، یک نگاه بسیار شخصی تر است و بحث جلب اعتماد مشتری را نیز پوشش می دهد.
حتما بخوانید: بازاریابی مصرفی یا B2C چیست و چگونه از آن بهترین استفاده را بکنیم؟
تعریف مارکتینگ از نگاه یک موسسه بین المللی
هدف بازاریابی این است که مشتری را به خوبی بشناسد و بفهمد، تا به این ترتیب بتواند محصولات و خدماتی را ارائه دهد که برای او مناسب باشند و خود به خود فروش بروند.\xa0
شاید که استیو داوسون - مدیر یک شرکت بازاریابی آمریکایی - به اندازۀ افراد قبلی این لیست مطرح نباشد. اما این موضوع نباید باعث شود که حداقل کمی به تعریف او از بازاریابی و تاکید آن بر ایجاد مشتریان وفادار و یک رابطه طولانی مدت، با ارائه خدمات عالی، فکر نکنیم.
تعریف بازاریابی از نگاهی نیمه سرمایه داری
آن پیامی که تمام این تعریف های مارکتینگ به نحوی القا می کنند، این است که بازاریابی باید نیاز و خواسته مشتری را بشناسد و آن را فراهم نماید – و البته، اینکه کار بازاریابی چیزی بیشتر از فروش صرف است.
حتما بخوانید: آمیخته بازاریابی: نگاهی جامع به تاکتیک یک کسب و کار
تعریف بازاریابی از یک نگاه آکادمیک
وقتی که محصول خوبی ارائه می دهید، آن وقت بازاریابی به آموزش ختم می شود. اینکه ما خیلی خوب در مورد محصولمان به مردم آموزش دهیم، باعث می شود انگیزه ای برای استفاده در آن ها ایجاد شود. - جفری هارمون
تعریف اتحادیه بازاریابی آمریکا (American Marketing Association یا AMA) نتیجه سال ها بحث است و تعجبی هم ندارد که یک نگاه جامع، ولی دقیق به بازاریابی را ارائه می دهد. این تعریف تمام بخش های بازاریابی، از جمله توسعه محصول، روابط عمومی، قیمت گذاری و دیگر جوانب استراتژیک بازاریابی را در بر می گیرد.
تعریف مارکتینگ از نگاه یک اسطورۀ بازاریابی
کلمه بازاریابی به قدری وارد زندگی روزانه ما شده است که شاید دیگر پرسیدن این سوال که «بازاریابی چیست؟»در نگاه اول کار مسخره ای باشد:
بازاریابی یعنی یک تجربه وسوسه انگیز بسازید و بوسیله آن، یک ارتباط شخصی با آدم ها برقرار کنید و کاری کنید آن ها دلشان بخواهد این تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارند.\xa0 - ساول کلت
جی بائر یک مشاور مطرح بازاریابی است که شرکت بازاریابی Convince & Convert (متقاعد و تبدیل کن) را تاسیس کرده و کتابی پر فروش در زمینه بازاریابی به چاپ رسانده است. بد نیست بدانید که وبلاگ او به عنوان یکی از پربازدیدترین منابع مرتبط با بازاریابی شناخته شده است.
همانطور که تمام این متخصصان بازاریابی به شما گفتند، اگر می خواهید بازاریابی بهتری انجام دهید، لازم است بر روی تجربه کلی مشتریان از برند خود تمرکز کنید و به این ترتیب، شانس فروش خود را بیشتر کنید. به علاوه، در بازاریابی درست نباید فقط به دنبال تبلیغات و بدست آوردن مشتری باشید و قصدتان ارائه یک تجربه عالی به مشتریان باشد. اینگونه است که از جهانِ تبلیغات صرف، وارد جهان بازاریابی خواهید شد. (این موضوع\xa0بازاریابی آنلاین\xa0و آفلاین هم نمی شناسد.) حالا اگر دوست داشتید می توانید به سراغ مطلب دیگر ما در زمینۀ\xa0انواع استراتژی های بازاریابی بروید و ببینید کدام استراتژی های مارکتینگ می توانند برای شما مناسب باشند.
رنه بلاجت\xa0یک متخصص بازاریابی است که شرکت بازاریابی Magic Sauce Media را تاسیس کرده و راهکارهای مارکتینگ بسیار صمیمی و شخصی به مشتریان خود ارائه می دهد. دلیل اینکه تعریف او در این مقاله آورده شد، دقیقاً همین تاکید او بر ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان و علاقه مند کردن آنها به برند است.
نتیجه گیری
بنابراین کاملاً طبیعی است که نگاه او به بازاریابی هم یک نگاه سنتی و دانشگاهی باشد: دقیق و سرد. استفاده از عبارت «فرآیند اجتماعی» در این تعریف، کمی توجه را از بخش تجاری دور می کند و کلمه «افراد» شاید چندان جایگزین مناسبی برای «مشتریان» نباشد.
فیلیپ کوتلر یکی از تاثیرگذارترین چهره های بازاریابی در جهان است و بیش از 55 کتاب در این زمینه به چاپ رسانده است. بد نیست بدانید که یکی از کتاب \u200eهای او به نام «مدیریت بازاریابی: تحلیل، برنامه ریزی و کنترل» به عنوان محبوب ترین کتاب درسی برای کلاس های رشته تجارت شناخته شده است.
بازاریابی فعالیت و فرآیند هایی است که در راستای ساخت، تبادل و رساندن پیشنهادهایی انجام شوند که برای مشتری، ارباب رجوع، همکاران و در کل، جامعه، ارزشمند باشند. – اتحادیه بازاریابی آمریکا
بازاریابی هر چیزی است که بسازید، اشتراک بگذارید و داستان شما را نقل کند. - آن هَندلی
عده ای فکر می کنند بازاریابی کثیف است و هرگز تمیز بشو نیست، بازاریابان قرار است که آن ها را فریب دهند و در ازای گرفتن پولشان یک محصول بدرد نخور به آن ها بدهند!
جفری هارمون کسی بود که شرکت اورابراش را ظرف مدت یک سال در جهان مطرح کرد. شخصاً تعریف او از بازاریابی را بیشتر از تمام تعریف های دیگر می پسندم.\xa0وقتی آنچه ارائه می دهیم ارزشمند باشد، پس کافی است آن را به درستی به مخاطبان خود معرفی کرده\xa0و با آموزش درست، به آنها کمک کنیم تا با ترس های خود در مورد آن روبرو شوند. یک بازاریابی اصولی، سالم و موفق! اینطور نیست؟
مارکتینگ\xa0راهی است برای بهتر بودن از رقبا
لوینسون شاید معرف حضور شما هم باشد. او همان کسی است که علیه روش های سنتی بازاریابی قیام کرد و یک شیوه مدرن بازاریابی به اسم گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی را به جهان معرفی نمود. آنچه خواندید، بخشی از یک سخنرانی پر شور توسط این بازاریاب خلاق است که در آن، نقش متقاعدسازی در بازاریابی کاملاً برجسته شده است.
بازاریابی: راهی برای کسب اعتماد
بازاریابی یعنی شناسایی خواسته و تقاضای مشتری،\xa0و ارائه آن به روشی بهینه تر و موثرتر از رقبا. - پاول کالاویس
بازاریابی یعنی کسی را که نیاز به دانستن دارد، به خود علاقه مند کرده و اعتماد او را بدست آورید. – جان جانتش
اما صبر کنید... همین بازاریابی می تواند هم باعث رشد یک کسب و کار شود و هم مخاطبانش! پس قبل از خواندن ادامه مقاله، ویدئوی زیر را ببینید تا هم تصورتان نسبت به بازاریابی عوض شود و هم تعریف بازاریابی را از نگاه نوین بشنوید.
با کمی گشت و گذار در اینترنت توانستیم صدها تعریف مختلف برای بازاریابی پیدا کنیم. اما مطمئناً ارائه تمام آنها از حوصله این مقاله خارج بود. پس\xa0به 15 تعریف برگزیده بسنده کردیم که هر یک را با توضیحی کوتاه به شما ارائه خواهیم کرد. این تعریف ها تقریباً اکثر جوانب بازاریابی را در بر می گیرند.
تعریف مک کنا از بازاریابی با شهرتش همخوانی دارد. تعریفی جسورانه که به ما می گوید هر کاری که می کنیم بخشی از بازاریابی ماست. این یعنی بازاریابی به تحقیق، طراحی محصول، قیمت گذاری و تبلیغات محدود نمی شود و کوچکترین مسائل کاری از جمله نحوه پاسخ دادن به تلفن و سرعت ما در حل مشکلات را شامل می شود. بله! تمام این موارد در نگاه مشتری به شرکت ما تاثیر خواهند داشت.
بازاریابی: نگاه مشتری به تجارت
"خب بازاریابی بازاریابیه دیگه. این چه سوالیه؟"
تعریف بازاریابی از نگاه 15 متخصص مطرح جهانی
\xa0
سوال بازاریابی چیست و پدر بازاریابی\xa0چریکی
ساول کلت، یک متخصص بازاریابی دیجیتال و دهان به دهان است. او در وبلاگش، خود را به عنوان «باهوش ترین مرد جهان» معرفی می کند. اما اگر از خودمحوری ساول بگذریم، تعریف او جای بحث دارد.
حتما بخوانید: استراتژی STP چیست؟ شاه کلید موفقیت در بازاریابی!!!
بازاریابی قرار است واکنشی در مشتری برانگیزد
بازاریابی همه چیز است. - رجیس مک کِنا
بازاریابی محصولاتی هستند که باز نمی گردند و مشتریانی هستند که باز می گردند. - استیو داوسون
"بازاریابی یک فرآیند مدیریتی است که کارش شناسایی، پیش بینی و برآورده کردن خواسته های مشتریان به روشی سودآور است." - موسسۀ\xa0بازاریابی چارترد
بازاریابی هر نوع ارتباط و تعاملی است که کسب و کار شما با کسانی دارد که جزو کسب و کار شما نیستند. بازاریابی هنری است که حقایق را برای مخاطب جذاب می کند و طرز فکر مردم را تغییر دهد. این علم فرصتی برای شما به وجود می آورد تا از کسب و کار خودتان به سود برسید. همچنین فرصتی برای همکاری با کسب و کارهای دیگر و ایجاد روابط بلندمدت فراهم می کند. - جی کانرد لوینسون\xa0
بازاریابی یک فرآیند اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه ها، چیزی که می خواهند و نیاز دارند\xa0را با تولید و مبادله محصولات و ارزش با دیگران، بدست می آورند. - فیلیپ کاتلر
بازاریابی مبحثی بسیار گسترده تر از فروش است، که اصلاً به یک فعالیت مشخص محدود نمی شود و تمام بخش های یک تجارت را در بر می گیرد. بازاریابی، کلیّت یک تجارت است که بر طبق نتیجۀ نهایی و از نگاه مشتری دیده می شود. بنابراین توجه و قبول مسئولیت بازاریابی باید توسط تمام بخش های یک سازمان انجام شود. - پیتر دراکر
پاول کالاویس یکی از متخصصان بازاریابی در شرکت Sterling Park Group است. آنچه تعریف او از بازاریابی را از دیگر افراد این لیست متمایز می کند، تمرکز او بر بحث رقبا و نقش آنها در بازاریابی یک تجارت است.
بازاریابی چیست؟ یک رابطه طولانی مدت با مشتری
تعریف CIM از بازاریابی یک تعریف دقیق و جامع است که به این موضوع اشاره دارد که کار بازاریابی، برطرف کردن نیازهای مشتریان است. فقط نباید فراموش کرد که این رفع نیاز باید به طریقی باشد که پول وارد شرکت شود.
تعریف مارکتینگ از نگاه باهوش ترین مرد دنیا
اما قبلش می خواهیم یک تصور رایج درباره بازاریابی را از بین ببریم و سپس بدون نگاه بدبینانه به سراغ تعاریف متخصصان برویم.
متاسفانه، در حال حاضر تصور بسیاری از شرکت های ایرانی این است که بازاریابی صرفاً یک معادل برای کلمه تبلیغات بوده و چیزی بیش از آن نیست. اما ما نوینی ها، به عنوان یک تیم فعال در این زمینه، می دانیم که بازاریابی مبحثی بسیار گسترده تر از تبلیغات است. و دقیقاً به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم در مورد معنای بازاریابی یک مقاله بنویسیم. ما در این مقاله، برای پیدا کردن یک تعریف خوب از بازاریابی، به سراغ متخصصان جهانی می رویم و می بینیم\xa0از نظر هر یک از آنها، بازاریابی چیست.
درست است که این تعریف کمی محدود است، اما از تعریف های مورد علاقۀ\xa0من از مارکتینگ است. چرا؟ به خاطر تاکید آن بر ارائه تجربه کاربری عالی و انسانی، ایجاد محتوای ارزشمند و بازاریابی دهان به دهان.
بازاریابی، داستانی است که برند شما نقل می کند
فیلیپ کاتلر
خب، قبل از اینکه راجع به حرف رجیس مک کنا حرف بزنیم، بگذارید خود او را بهتر بشناسیم. او همان بازاریابی است\xa0که اکثر روش های مارکتینگ با تکنولوژی را به جهان معرفی کرده و با شرکت های بزرگی همچون اپل، مایکروسافت، اینتل و ... در زمینه مارکتینگ همکاری داشته است. تاثیر کارهای مک کنا باعث شده در جهان تجارت از او به عنوان بازاریاب اسطوره ای (و بسیاری القاب دیگر) یاد شود. پس اینکه\xa0استیو جابز خودش مستقیماً از او درخواست کرده که در بازاریابی اولین کامپیوتر شرکت اپل کمکشان کند، نباید باعث تعجب شما شود.
توضیح او از مفهوم بازاریابی، در عین سادگی، حرف زیادی برای گفتن دارد. کار بازاریابی فقط فروش محصول نیست و باید کاری کند که مشتریان پیام کسب و کار ما را منتقل کنند.
بازاریابی یک تعامل طولانی مدت با مشتریان است. در این تعامل، شما باید به مشتری آموزش بدهید، اطلاعات بدهید و به تدریج\xa0 با او رابطه برقرار کنید. این «به تدریج» مهم است، چون فقط در گذر زمان است که می توان پایه های اعتماد را ساخت. با اعتماد، یک جامعۀ طبیعی حولِ محصولات و خدمات شما به وجود می آید و مشتریان، به اندازۀ خودتان، در مورد محصولات شوق پیدا می کنند. به این ترتیب، آنها تبدیل به ترویج دهندگان، مبلّغان وفادار، مشتریان همیشگی و در اغلب موارد، دوستان شما خواهند شد. بازاریابی، راهی عالی است برای اینکه بفهمید چه چیزی آدم ها را جذب و آنها را به محصولات و خدمات برند شما مشتاق می کند. سپس این چیز را به آنها بدهید و آنها را در یک فرآیند لذت بخش درگیر کنید. و صد البته، در طول این فرآیند، دوستی هایی به یادماندنی بسازید. - رنه بلاجت
\xa0
خب، بیایید شروع کنیم و تعاریف مارکتینگ را از نگاه متخصصان این حوزه بخوانیم:
یک تعریف شسته رفته و کامل از بازاریابی
منظور از بازاریابی، آن پیام ها و فعالیت هایی است که باعث به وجود آمدن پیام ها یا فعالیت های دیگری می شوند.
خب، آیا این مقاله به شما کمکی کرد؟ کدام تعریف را بیشتر دوست دارید؟ جواب خود را از طریق بخش دیدگاه ها با نوین و خوانندگان دیگر\xa0در میان بگذارید،\xa0و حتی اگر تعریفی بهتر از بازاریابی می شناسید، آن را به ما هم بگویید.
به دنبال برنامه ای جامع برای معرفی دیجیتال خود هستید؟
- جی بائر
پیتر دراکر یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکل دهی اصول و اساس تجارت مدرن است. همانطور که دیدید، این متخصص تجارت و بازاریابی نیز این ایده را ترویج می دهد که بازاریابی همه چیز است. البته او توضیحی کامل تر در این زمینه به ما ارائه می دهد. به علاوه، (به درستی) به ما می گوید که بازاریابی با فروش فرق می کند.
اما اگر کمی در موضوع دقیق شویم، می بینیم که ارائه یک تعریف دقیق از مفهوم بازاریابی کار چندان راحتی نیست. واقعاً چگونه می توانیم بگوییم که کدام فعالیت های یک کسب و کار، بازاریابی محسوب می شوند و کدام فعالیت ها نمی شوند؟
در همین راستا، بد نیست ببینیم او در مورد هدف بازاریابی به ما چه می گوید:
موسسۀ\xa0بازاریابی چارترد (Chartered Institution of Marketing) یا به اختصار CIM، بزرگترین مرکز جهانی در زمینه بازاریابی است که در انگلستان فعالیت می کند. برای آنکه بفهمید چقدر بزرگ، باید بدانید که این موسسه بیش از 35 هزار عضو و دانشجو از سراسر جهان دارد.
هَندلی یکی از آن زنانی است که توانسته در جهان بازاریابی برای خود اسم و رسمی به هم بزند. او در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت دارد و یک کتاب پر فروش در این زمینه هم\xa0به چاپ رسانده است. دلیل من برای اینکه تعریف او را در این لیست آوردم، تاکیدی بود که بر تولید محتوا و روایت داستان یک برند دارد.
بازاریابی یعنی مشتریان وفادار و فروش موفق
بازاریابی یعنی به مشتریان خود کمک کنید تا بفهمند که چقدر به چیزی نیاز دارند که هیچوقت نمی دانستند به آن نیاز دارند. - دورن موران
پکیج های ما به شما کمک می کنند یک حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشید. برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
اطلاعات بیشتر...
به شخصه چندان با ایده سرمایه گذاری (یعنی همان کمیکی که در ابتدای این مطلب خواندید) موافق نیستم که فقط بر ایجاد حس نیاز در مشتری تکیه دارد. با این حال، قصد نداشتم به کل این نگاه را در مقاله خود حذف کنم. فکر می کنم، تعریف خانم موران یک پل ارتباطی خوب بین بازاریابی اصولی و البته، نظام سرمایه داری باشد.