بگذارید خلاصه بگوییم: در این مقاله می خوانید:
نکته: شرکت های بزرگ معمولاً تیم سئو دارند که شامل چند کارشناس و یک مدیر سئو است.
3. کارشناس محتوا: شاهِ شاهان!
نمی شود که بخواهیم تیم دیجیتال مارکتینگ تشکیل بدهیم، اما یک متخصص رسانه های اجتماعی را استخدام نکنیم چون همه شما می دانید که شبکه های اجتماعی چه تاثیر بزرگی در فروش و رشد یک کسب و کار دارند. در ایران رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام حرف اول را می زنند و اکثر افراد ساعت ها از روزشان را در این رسانه ها می گذرانند. به همین خاطر مدیریت رسانه های اجتماعی دیگر یک نقش جانبی نیست، بلکه بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شماست.
اعضای یک تیم موفق بازاریابی دیجیتال باید چه کسانی باشد؟ چه تخصص هایی را حتماً در یک تیم خوب نیاز داریم و وجود هر کدام چه کمکی به موفقیت تیم می کند؟ پاسخ این سؤالات و رازهای ایجاد یک تیم قدرتمند بازاریابی دیجیتال با درآمد بالا را در این مطلب بخوانید.
اگر نوازنده ای در این میان فالش بزند، کسی نیست که او را هدایت کند و در مسیر درست نگه دارد. تیم بازاریابی شما نیز بی شباهت به یک ارکستر نیست. برای داشتن یک گروه قدرتمند، اول از هر چیز به یک مدیر خوب نیاز دارید که کل تیم را رهبری کند و اطمینان حاصل کند که همه در هماهنگی با یکدیگر کار می کنند. داشتن یک مدیر خوب تضمین می کند که تیم شما در مسیر درست حرکت می کند و از منابع و بودجه به بهترین شکل استفاده می شود.
مسئولیت های مدیر بازاریابی چه چیزهایی هستند؟
- او باید به طور مستمر عملکرد تیم را تجزیه و تحلیل کند و گزارش تهیه کند
- با توجه به تجزیه و تحلیل ها، نقاط ضعف و قوت را تشخیص دهد و نتیجه عملکرد تیم را پیش بینی کند
- بودجه را مدیریت کند
- نیازها را اولویت بندی کند تا از بودجه و منابع به طور بهینه استفاده شود
- تیم بازاریابی را رهبری و راهنمایی کند
- بر اجرای استراتژی نظارت داشته باشد و در صورت نیاز آن را اصلاح کند
چه دانش و مهارت هایی برای این شغل نیاز است؟
- 7+ سال تجربه در بازاریابی
- تجربه داشتن در زمینه رهبری یک تیم موفق
- توانایی اثبات شده برای تجزیه و تحلیل نتایج کمپین و توصیه اصلاحات مورد نیاز
- تجربه در بازاریابی دیجیتال با تمرکز بر افزایش درآمد
2. متخصص سئو: کلید جذب مخاطب از طریق سایت
اصلاً\xa0 یک کسب و کار اینترنتی بدون محتوا مگر می شود؟ نه در نتایج گوگل قرار می گیرد، نه مخاطب برای فروش قانع می شود و نه درآمدی خواهد داشت. در واقع باید بگوییم که تیر آخر را محتوا می زند و به همین دلیل است برای جذب مخاطب، حتماً باید حداقل یک متخصص محتوای حرفه ای در تیمتان داشته باشید.
مسئولیت های کارشناس محتوا در تیم بازاریابی چیست؟
- او باید در مورد ایده های محتوایی ناب و جدیدی که به فروش محصول یا خدمات شما کمک می کنند، تحقیق کند
- با توجه به اصولی که مدیر سئو تنظیم می کند، محتواها را بنویسد
- یک تقویم محتوایی ایجاد کند که بر اساس آن هر محتوا بنا بر یک سلسله منطقی در تاریخ معینی در وب سایت بارگذاری شود
- مهارت نوشتنش عالی باشد و محتواهایی که می نویسد، جذاب، کاربردی و قانع کننده باشد
- با مدیر سئو مشورت و همکاری داشته باشد
دانش و مهارت های لازم برای استخدام متخصص محتوا
- نمونه کار نویسندگی حرفه ای
- توانایی ایده پردازی خلاقانه برای موضوعات محتوایی
- تسلط به اصول نگارشی
- تسلط به زبان انگلیسی برای استفاده از منابع خارجی در تولید محتوا
- تجربه کار با نرم افزارهای مدیریت محتوا از جمله وردپرس
4. طراح گرافیک: هویت بخش برند شما
تمامی وظایف و مسئولیت هایی که در بالا نام بردیم برای ایجاد یک تیم بازاریابی دیجیتال عالی و شکست ناپذیر ضروری هستند؛ اما اگر بودجه و منابع کافی برای استخدام همه این نیروها را ندارید، پیشنهاد می کنیم تا جایی که می شود نقش ها را با یکدیگر ترکیب کنید.
تجربه نشان داده است که تیم های موفق در زمینه بازاریابی دیجیتال، چه کوچک باشد و چه بزرگ، این 7 تخصص را در تیمشان دارند:
1. مدیر بازاریابی: کلید هماهنگی تیم
می گویند «گرافیک زبان جهانی است» و چقدر این حرف درست است. برای مثال، شما با استفاده از یک پوستر دیجیتالی خلاقانه، پیامتان را به مخاطبانتان می رسانید؛ آن هم بدون این که حتی یک کلام با آن ها حرف زده باشید! اینجاست که اهمیت وجود یک طراح گرافیک خوب در تیم بازاریابی دیجیتال مشخص می شود. طراح گرافیک برای محتوای شما تصاویر جذاب و خلاقانه طراحی می کند، برای برندتان لوگو می سازد، و پست های صفحات اجتماعی تان را به نحوی زیبا و خلاقانه طراحی می کند تا در بین رقبا منحصربه فرد و تک باشید و هویت خاص خود را داشته باشید.
مسئولیت های طراح گرافیک در تیم بازاریابی چیست؟
- برای تکمیل محتوای متنی تصاویر بصری ایجاد می کند.
- به برند شما هویت می دهد. (با طراحی لوگو، ایجاد تایپوگرافی مخصوص، و انتخاب رنگ های مناسب و منحصر به فرد)
- پست های رسانه های اجتماعی شما را طراحی می کند.
دانش و مهارت های لازم برای استخدام طراح گرافیک
- مهارت بالای طراحی و ایده پردازی
- تجربه طراحی حرفه ای (ترجیحاً برای شرکت های بازاریابی)
- خلاقیت
- تسلط به نرم افزارهای گرافیکی از جمله فتوشاپ و ایلستریتور
5. متخصص رسانه های اجتماعی: کلید ارتباط مستقیم با مخاطب
در این مطلب نحوه چینش یک تیم قدرتمند در زمینه دیجیتال مارکتینگ را برای شما توضیح دادیم؛ اما این قصه سرِ دراز دارد و برای ایجاد و هدایت یک تیم حرفه ای با درآمد بالا، باید فوت های کوزه گری دیجیتال مارکتینگ را بدانید که همه آن ها در حوصله این مطلب نمی گنجد.
می گویند «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج!»
یک مثال دیگر! مدیر بازاریابی دیجیتال شما ممکن است خودش یک استراتژیست عالی هم باشد. او نیازهای شرکت را می داند، با همه اعضای تیم در ارتباط است و به خوبی در جریان اهداف شرکت است. به همین خاطر یک راه برای صرفه جویی در منابع این است که مدیر بازاریابی دیجیتال مسئولیت ایده پردازی و تعیین استراتژی را هم به عهده بگیرد.
6. توسعه دهنده فرانت اند: تضمین تجربه خوب کاربر از سایت
شاید شما سئوی سایتتان را به بهترین شکل تقویت کرده باشید یا حتی بهترین محصول یا خدمات را ارائه دهید؛ اما اگر محتوای شما برای مخاطبتان جذاب نباشد و او را به استفاده از خدمات یا محصولاتتان ترغیب نکند، مخاطب دمش را روی کولش می گذارد و از سایت شما می رود.
در این مطلب از آکادمی نوین،\xa0 می خواهیم به شما کمک کنیم که این خشت اول را درست و دقیق بگذارید؛ یعنی اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ خود را به نحوی درست و حساب شده انتخاب کنید و تیمی را بچینید که مو لای درزش نمی رود!
تابه حال یک ارکستر را در حال اجرا دیده اید؟ اگر این طور باشد، حتماً دیده اید که رهبر ارکستر چطور همه نوازندگان را با یکدیگر هماهنگ می کند. تیم بازاریابی شما بدون داشتن یک مدیر خوب، شبیه به ارکستری می شود که رهبر ندارد! هر کسی برای خودش سازی می زند اما آهنگ هماهنگی به گوش نمی رسد.
پیشنهادی که برایتان داریم این است که با استخدام یک مدیر بازاریابی دیجیتال، شخصی که سال ها در این زمینه تجربه داشته است، شروع کنید. سپس بودجه ای را در اختیار او قرار دهید و وظیفه تشکیل تیم و استخدام بقیه اعضا را بر عهده او بگذارید.
اگر بودجه و منابع کافی برای استخدام این 7 نیرو نداشته باشیم چه کنیم؟
شاید فکر کنید با انجام چنین کاری برد کرده اید! اما متأسفانه باید به شما\xa0 بگوییم که چنین شخصی وجود ندارد. اگر می خواهید یک تیم بازاریابی دیجیتال موفق داشته باشید، باید اعضایی را انتخاب کنید که هر کدام در زمینه ای خاص (مثل زمینه هایی که در بالا نام بردیم) متخصص باشند.

اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ: 7 نیروی ضروری که باید استخدام کنید!
یعنی با توجه به نقاط قوت تیم بازاریابی خود، بررسی کنید و ببینید که چطور می شود دو یا چند مورد از این مسئولیت ها را با یکدیگر ترکیب کرد. برای مثال، متخصص محتوای شما ممکن است یک مدیر رسانه اجتماعی خوب هم باشد. او از نزدیک با محتوا در ارتباط است و درک عمیقی از مخاطبین هدفتان دارد؛ پس دور از نظر نیست که این دو نقش را با یکدیگر ترکیب کنیم.
نویسنده: تیم تحریریه روحانی نژاد