همانند همه برنامه های بازاریابی، بازاریابی ارجاعی هم زمانی موثر است که به طور کارآمد مدیریت شود. بنابراین برای الهام بخشیدن به شما نمونه هایی از چند بازاریابی ارجاعی موفق را گردآوری کرده ایم تا با ایده گرفتن از تکنیک آنها بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید. این برند ها از ترکیب کاملی از درک مخاطبان خود استفاده کرده اند و با استفاده به جا از این تکنیک، به بهترین نتیجه رسیدند.
برخی از جوایز ارجاع کمی خاصتر بود؛ مثلاً مشتری در صورت معرفی به یک مهمانی انحصاری یا رویداد vip دعوت می شد یا می توانست از محصولات ویژه ای بخرد که به عموم مردم فروخته نمی شد. بهترین پاداش ها، چیزهایی هستند که با پول نمی توان خرید. چه محصولات خاصی باشد، چه دعوت شدن به یک رویداد خصوصی! مطمئناً چنین مشوق هایی باعث می شود که هر یک از مشتریان شما واقعاً احساس ارزشمندی کنند، به خصوص اگر بخواهید دوباره برای خرید به شما مراجعه کنند.
\xa0
مهمترین هدف در ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی، تبدیل مخاطبان به مشتری و در نتیجه افزایش فروش محصولات است.
بنابراین مصرف کنندگان معمولاً نسبت به گذشته کمتر وفادار هستند و بازاریابی هم به دلیل افزایش روزافزون هزینه ها و کاهش اثربخشی، همیشه سخت تر و گران تر می شود.
پس اول روی کیفیت خدمات و رضایت مشتری هایتان کار کنید و بعد از مشتریان بخواهید نظرشان را درباره محصول برای بقیه بگذارند تا محصولات بررسی شده شما را ببینند و خریداری کنند.
4. ارجاع از طریق اینفلونسرها و شبکه های اجتماعی
همه ما می دانیم که تبلیغات دهان به دهان چقدر تاثیرگذار و مهم است؛ مشتری هایی که از این طریق طرفدار محصولات و خدمات شما می شوند وفادارترند، بیشتر خرج می کنند و در صورت رضایت مشتریان جدیدی را در آینده جذب می کنند. اما نباید فراموش کنید که پایه اصلی استفاده از استراتژی ریفرال مارکتینگ رضایت مشتریان است.
اینقدر حجم پیام های تبلیغاتی زیاد شده که مردم دیگر به آن ها توجه نمی کنند. بنرها را فیلتر می کنند و پیامک ها را مسدود! بسیاری از مشتریان دیگر تلویزیون تماشا نمی کنند و حتی به توصیه های افراد مشهور و اینفلوئنسرها هم بی اعتماد شده اند.
چون شما به عنوان کسب و کار تقریباً دارید رایگان مشتری جذب می کنید؛ یک روش بازاریابی کم هزینه با سطح اعتماد بالا! مشتری فعلی شما برای معرفی دوستانش پاداش دریافت می کند و دوست او محصول و خدمات با کیفیتی را استفاده خواهد کرد.
خیلی از کمپین های بازاریابی ارجاعی از مشتری می خواهند که محصولات و خدماتشان را به دوستان و خانواده پیشنهاد کنند! اما یک نوع گسترده تر هم هم وجود دارد که به آن تبلیغات اینفلوئنسری می گویند. اینفلوئنسرهایی که با یک شرکت کار می کنند یا از خدمات آن استفاده می کنند در ازای گرفتن پول یا خدمات تجربه خودشان را با مخاطبانش به اشتراک می گذارند و محصول را به مخاطبانشان پیشنهاد می دهند.
5. کامنت ها و تگ ها در شبکه های اجتماعی
شکل دیگری از بازاریابی ریفرال این است که یک کسب و کار در شبکه اجتماعی از کاربران می خواهد، دوستانشان را پای پست ها تگ کنند و جایزه بگیرند. این یک راه ساده و کم هزینه است که مشتریان شما خانواده و دوستانشان را با برند شما آشنا کنند.
مراحل پیاده سازی یک ریفرال مارکتینگ موفق
درست است که بازاریابی ارجاعی و بازاریابی دهان به دهان در ظاهر شبیه هم هستند، اما در واقع یک تفاوت عمده دارند.
اسنپ از بزرگترین و بهترین نمونه های بازاریابی ارجاعی در ایران است. اسنپ «قابلیت معرفی به دوستان» را در اپلیکیشن خود اضافه کرد و توانست مشتریان چند برابر کند. اسنپ به مشتریان خود پیشنهاد می دهد که با معرفی این اپلیکیشن به دوستان و آشنایان خود یک سفر رایگان دریافت کنند. وقتی شخص معرفی شده اولین سفرش را انجام داد به هر دو طرف مبلغی شارژ به عنوان هدیه داده می شود. بزرگترین راه پیشرفت اسنپ اجرای درست ریفرال مارکتینگ بود.
در روش های قدیمی جذب بازارها و مشتریان جدید، برای ترغیب مشتری ها به خرید، باید هزینه زیادی صرف می کردیم. اما ریفرال مارکتینگ به ما کمک می کند بدون این هزینه ها و یا حداقل با کمترین هزینه ممکن، برند خودمان را رشد دهیم و به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنیم. در ادامه مقاله مزایای بازاریابی ارجاعی و نمونه های موفق از آن در ایران و سایر کشورهای جهان را معرفی می کنیم.
چرا ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی قدرت زیادی دارد؟
خب برویم سر وفت مزایای بازاریابی ارجاعی!
مزایای استفاده از ریفرال مارکتینگ
ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing) یا بازاریابی ارجاعی، یکی از روش های جدید بازاریابی است که در آن مشتریان را تشویق می کنید که محصول یا کسب و کار شما را به دوستانشان معرفی کنند. در واقع برای افزایش فروش، از مشتریان راضی و طرفدار برند (Brand Advocates) برای تبلیغ برندتان کمک می گیرید.
همه ما وقتی تجربه خوبی از یک برند، محصول یا خدمات داشته باشیم، با خوشحالی آن را به دیگران معرفی می کنیم. معمولاً بیشتر از اینکه به تبلیغات خود برندها اعتماد داشته باشیم، به خانواده، دوستان و حتی افراد غریبه ای که از محصولات برند استفاده کرده اند، اعتماد می کنیم. مثلاً خود شما اگر دوستتان یک محصول آرایشی به شما معرفی کند، بیشتر اعتماد می کنید یا یک تبلیغ تلویزیونی که یک محصول آرایشی تبلیغ می کند؟ ما تحت تأثیر انواع ارجاعات روزمره مثل بررسی ها، توصیه ها، توصیفات و نظرات اجتماعی هستیم. حتی برای خرید نظرات محصول را می خوانیم تا ببینیم دیگران درباره این برند چه می گویند.\xa0
روشی که برای اجرای ریفرال مارکتینگ از آن استفاده می کنید، مهمترین بخش آن است. بکارگیری همه مراحل پیاده سازی و اجرای درست ریفرال مارکتینگ جادوی کسب و کار شماست. در ادامه مراحل پیاده سازی یک ریفرال موفق را بخوانید:
- لازمه اجرای یک بازاریابی ارجاعی موفق، داشتن محصولات و خدمات عالی می باشد.
- ایجاد سایت، وبلاگ و یا رسانه اجتماعی مربوط به کسب و کار شما، برای ثبت نظر و بحث های مرتبط مشتریان بسیار موثر است.
- تولید یک محتوای جذاب و مفید برای جذب ویروسی و هرچه بیشتر مخاطبین، از ملزومات تکنیک بازاریابی ارجاعی می باشد.
- بهترین زمان را برای درخواست از مشتری انتخاب کنید. زمانی را انتخاب کنید که فکر می کنید مخاطب دیدگاه مثبتی نسبت به برند شما دارد. به عنوان مثال: پس از لایک، در زمان خرید، تمدید، ثبت کامنت، تماس با شرکت و یا پیغام گذاری و... در این لحظات شما می توانید سفیران برند خود را شناسایی کنید.
- پس از تجزیه و تحلیل و شناسایی مشتریان، وفادارترین، راضی ترین و سود آورترین مشتریان را هدف قرار دهید. تمایل طبیعی افراد به معاشرت با افرادی است که ارزش ها و سبک زندگی مشابهی دارند، با شناسایی مشتریان، احتمال اینکه برند شما را به مشتریان خوبی همانند خود معرفی کنند را افزایش دهید.
- یک دعوت به اقدام کاملا واضح و به دور از پیچیدگی داشته باشید. برنامه خود را به صورت واضح و قابل درک ارائه دهید تا مشتری دقیقا بداند که برای دریافت پاداش و یا شرکت در قرعه کشی چه کاری را باید انجام دهد.
- با استفاده از ابزارهای اشتراک گذاری که مورد علاقه مشتریان است، آسان ترین و امن ترین روش را برای مخاطبین خود انتخاب کنید.
- جوایز ارزشمندی را به عنوان ایجاد انگیزه برای مشتریان خود در نظر بگیرید که برای آنها جذاب باشند. جوایز را محدود نکنید، تا هرکسی طبق انتخاب خود پاداش دریافت کند. هر از گاهی این پاداش ها را تغییر دهید.
- طبق زمان از قبل تعیین شده، جوایز را پرداخت کنید تا مشتریان برای مراجعه مجدد تشویق شوند.
- هر از چند گاهی پیام ها، جوایز و ظاهر ریفرال مارکتینگ خود را تغییر دهید.
- تبلیغات ریفرال مارکتینگ خود را به خوبی و در تمام امکانات شبکه های اجتماعی به مشتریان معرفی کنید.
- با یادآوری پیشنهاد جوایز و حتی پاداش اضافه، مشتریان خود را ترغیب کنید که برند شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند.
- کمپین خود را تجزیه و تحلیل کنید و با گزارش گیری دقیق، عملکرد آن را بهبود ببخشید.
نمونه های موفق بازاریابی ارجاعی
به همین دلیل است که بازاریابی ارجاعی بسیار قدرتمند است چون در درون ما وجود دارد و یک چیز طبیعی و بیولوژیکی است. دوست داشته باشید یا نه، بالاخره آن ها در مورد محصولات و برند شما صحبت می کنند، و از آنجایی که نمی توانید جلوی وقوع آن را بگیرید، باید خودتان مدیریتش کنید (و البته مطمئن شوید که آنها چیزهای مثبتی در مورد شما به اشتراک می گذارند!)

اما ریفرال مارکتینگ قدرتمند برای کسب و کار چه فایده ای دارد؟
یک کسب و کار از پتانسیل عجیب و غریب مشتریان راضی خود آگاه است و از آن برای بازاریابی برند خود استفاده می کند.
بازاریابی دهان به دهان خودجوش است و خود مشتری به خاطر رضایتی که داشته داوطلبانه محصولات شما را به دوستانش معرفی می کند. ولی در ریفرال مارکتینگ، مشتری در قبال دریافت پاداش، از محصولات و خدمات شما تعریف می کند و دیگران را به خرید محصولات برندتان تشویق می کند. پاداش هم معمولاً به صورت پول نقد، جوایز، تخفیف ها، کوپن های خرید یا ارائه خدمات برای مدت زمان کوتاه است.
بررسی ها و نظرات درباره محصول هم نوعی از ارجاع هستند. اگر فکر می کنید که نظرات و بررسی های آنلاین مهم نیست، سخت در اشتباهید. برای 80 درصد از افراد، نظرات آنلاین به همان اندازه قابل اعتماد است که دوستشان آن محصول را پیشنهاد کند.
به نظرتان این همان بازاریابی دهان به دهان نیست؟
همتنطور که در تصویر می بینید، برنامه بازاریابی ریفرال این شرکت به این صورت است که شما در صورت معرفی دوستان خود به این پلتفرم می توانید در یکی از دوره ها به صورت رایگان شرکت کنید.
بیست سال پیش، ممکن بود یک مشتری به دوستش توصیه کند، «فلان محصول مزخرف است، نخر» و کار همانجا تمام می شد. اما الان در عرض چند ثانیه پس از تکمیل یک تراکنش، همان مشتری می تواند وارد یک سایت بررسی آنلاین یا صفحه خود شود و یک بررسی کوبنده ارائه دهد که تا آخر عمر در سطح اینترنت خواهد ماند.
در این روش به طور مستقیم از مشتریان خود می خواهید که دوستانشان را به استفاده از خدمات و محصولات شما دعوت کنند و در ازای آن جایزه ای مثل، کدتخفیف، کوپن خرید، کارت هدیه و ... دریافت کنند. خیلی از کسب و کار برای هر دو نفر پاداش در نظر می گیرند، هم کسی که دعوت می کند و هم فردی که دعوت مشتری شما را می پذیرد.

هیچ آدمی خدمات بد را به دوستان و خانواده اش معرفی نخواهد کرد، حتی اگه به او پاداش بدهید. بنابراین اول باید روی کیفیت و خدماتتان کار کنید تا رضایت حداکثری مشتری را به دست آورید. برای این کار لازم است که به شکل منظم مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنید تا در هر زمان خواسته ها و نیازهای آنها را بهتر بشناسید و جهت رفع نیاز و درخواست مشتریان گام بردارید.
نویسنده: تیم تحریریه روحانی نژاد