انتشار: بهمن 17، 1401
بروزرسانی:
26 خرداد 1404
هرآنچه که باید در مورد الگوریتم گوگل پاندا بدانیم
در صورتی که سایت تان توسط گوگل پاندا با کیفت پایین، متوجه تغییرات زیر خواهید شد:
- ترافیک وب سایت با کاهشی شدید، اما تدریجی روبرو می شود و در نهایت روندی ثابت پیدا می کند.
- تمام صفحات سایت تان با مشکل رنکینگ روبرو خواهند شد (علی رغم تمام بک لینک هایی که برای آن ها تهیه کرده اید).
- سایت شما در جستجوی برخی کلمات کلیدی مشخص در نتایج گوگل نشان داده خواهد شد، اما نه به شکل سابق! احتمالاً بتوانید سایت تان را برای بسیاری کلمات کلیدی در صفحه 2 یا 3 پیدا کنید.
- تجربه نشان داده است پس از اینکه گوگل چند بار آپدیت شود، وب سایت شما به رتبه های\xa0پایین تر تنزل می کند (گوگل به طور مداوم در حال بالا بردن کیفیت استاندارد خود می باشد. به این معنی که اگر الگوریتم های گوگل وب سایت شما را نپسندند، در طول زمان جایگاه سایت شما بدتر خواهد شد).
- توجه کنید که گوگل پاندا در قسمت جرایم دستی گوگل وبمستر\xa0نشان داده نمی شود.
نکته ای که درباره الگوریتم گوگل پاندا باید به خاطر بسپارید این است که گوگل پاندا کل وب سایت شما را مورد بررسی قرار می دهد، به این معنی که بر روی تمام کلمات کلیدی و ترافیک های سایت تان تاثیر می گذارد. چگونه؟ به این شکل که اگر متوجه شدید\xa0ترافیک همه کلمات کلیدی سایت تان با درصد یکسانی اُفت داشته است، بدانید که وب سایت شما توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه شده است (با مشاهده گوگل آنالیتیک خود می توانید اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید).
گوگل\xa0پاندا به صورت مستقیم به سراغ سایت ها یا صفحاتی می رود که محتوای آن ها را جذاب و با کیفیت تشخیص ندهد. بعضی از عواملی را که پاندای گوگل را "عصبانی کرده" و باعث جریمه شدن سایتی می شوند، در ادامه آورده ایم. به شدت توصیه می کنیم که دقت کنید چنین مواردی در سایت شما وجود نداشته باشند.
در قسمت چگونگی رهایی از مجازات الگوریتم گوگل پاندا، قبل از هر چیزی باید متوجه شوید گوگل چگونه محتوای شما را ارزیابی می کند و شما چگونه می توانید محتوایی تولید کنید که الگوریتم های گوگل از آن راضی باشند.
حتما بخوانید: لینک ها 4 نوع شدند: Sponsored, Nofollow, Follow و UGCمنظور از مزرعه محتوا یا همان Content Farm، وبسایت یا وبسایت هایی\xa0است که از محتوای بی کیفیت و کم ارزش\xa0در حجم بسیار بالا، برای پرمحتوا جلوه دادن خود و دیده شدن در صفحات نتایج جستجو استفاده می کنند.
کاهش ترافیک مرتبط با گوگل پاندا

گوگل همیشه تلاش می کند بهترین صفحات را در نتایج جستجوی خود بیاورد و الگوریتم پاندا برای ارزیابی این محتوا طراحی شده است؛ برای مثال اگر\xa0 سعی می کنید صفحه ای با تمامی امکانات بسازید، در نهایت چیزی خلق خواهید کرد که در سطح بالاتری نسبت به دیگر سایت ها قرار دارد. اگر بیشتر صفحات سایت تان حاوی مطالب با کیفیت باشد، پاندا وب سایت شما را سایتی با کیفیت در نظر می گیرد. در نقطه مقابل، اگر تنها دو یا سه صفحه از سایت تان شامل محتوای با کیفیت باشد، گوگل تشخیص می دهد که محتوای سایت شما بی کیفیت است.
این امتیاز کیفی، همانطور که در راهنمای گوگل پاندا آمده است، بر اساس تجربه کاربری، ده ها المانِ استاتیک و بررسی های دقیقِ کیفی داده می شود.

آخرین آپدیت گوگل در سال 2016 نشان داد که الگوریتم پاندا در هسته\xa0مرکزی الگوریتم رتبه بندی گوگل قرار دارد. هر سایتی که در اینترنت قرار دارد، امتیاز کیفی ای دریافت می کند که بروی رتبه کلی سایت اثر می گذارد.
به گفته گوگل، ورود الگوریتم پاندا ظرف مدت چندین ماه، روی 12 درصد نتایج جستجوی گوگل تاثیر مستقیم داشت. گوگل پاندا از ابتدای کار خود در سال 2011، دستخوش تغییرات فراوانی شده و بارها به روزرسانی شده است.
الگوریتم پاندا روی چه مواردی حساس است؟
افزایش سریع ترافیک وب سایت پس از بهبودی از مجازات پاندا
در انتها...
البته توجه داشته باشید نمی توان جریمه گوگل پاندا را تنها دلیل کاهش ترافیک سایت دانست؛ دلایل دیگر\xa0کاهش\xa0شدید ترافیک همه صفحات وب سایت عبارتند از: حذف لینک، بی ارزش شدن لینک ها، بروزرسانی الگوریتم های گوگل و ... .
سایتم توسط گوگل پاندا جریمه شده، چگونه باید آن را رفع کنیم؟
اگر الگوریتم پاندا تشخیص دهد که وب سایت شما محتوایی با کیفیت پایین\xa0تولید می کند، موتور جستجوی گوگل امتیاز پائینی برای کیفیت کلِ سایت شما در نظر می گیرد. و این امر باعث می شود که به سختی بتوانید در رنکینگ موتور جستجوگر گوگل قرار بگیرید.
الگوریتیم پاندا می تواند به شدت بروی رتبه\xa0سایت تاثیر بگذارد و سبب کاهش شدید ترافیک وب سایت شود. برای همین است که گوگل پاندا، برروی\xa0رتبه\xa0همه کلمات کلیدی اُرگانیک وب سایت تان اثر می گذارد. به این نوع مجازات Site-Wide گفته می شود؛\xa0به این معنی که اگر در قسمتی از وب سایت شما مشکلی به وجود بیاید، مجازات گوگل برای کلِ وب سایت در نظر گرفته می شود نه برای یک لینک یا یک صفحه!
در مجموع باید بگوییم که\xa0اگر وبسایت شما در حال انتشار محتوای جدید، غیر کپی و با کیفیت است، دلیلی برای ترسی از گوگل پاندا وجود ندارد. اما اگر از روش های مشکل دار و غیر استاندارد برای ترویج محتوای سایت تان استفاده می کنید، باید ریسک جریمه \xa0شدن توسط گوگل را هم به جان بخرید. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که در سطحی بالاتر، بهترین راه برای در امان ماندن از این جریمه ها، ساختن یک برند معتبر و شناخته شده برای موضوع کار شماست که بتواند به تنهایی اعتبار و اصالت محتوای سایت شما را تضمین کند.\xa0در صورتی که تجربه ای از جریمه شدن توسط الگوریتم گوگل پاندا دارید.
پس از ویرایش و به روز رسانی سایت تان به Googlebot زمان کافی بدهید به بررسی و ارزیابی دوباره سایت تان بپردازد. در صورتی که توانسته باشید مجازات پاندا را از وب سایت خود برطرف کرده باشید، پس از 48 ساعت شاهد افزایش ترافیک وب سایت خود خواهید بود.

گوگل پاندا رایج ترین نوع مجازات گوگل است که تقریباً به نوعی گربیان تمام سایت ها را می گیرد؛ هر چند اخیراً وب سایت گوگل، پاندا را جزئی از مجازات های خود نمی داند! و از آن به عنوان "الگوریتم کیفیت" یاد می کند. الگوریتمی که کیفیت کلی سایت شما را بررسی می کند.
\xa0
- محتوای ناچیز:\xa0صفحات ضعیفی که متن داخل آن ها بسیار کم است، توسط الگوریتم پاندا بی کیفیت دانسته می شوند. توجه داشته باشیم که در اینجا منظور از "متن"، متن مرتبط با موضوع به همراه منابع و لینک های خارجی است. برای مثال، صفحاتی داخل یک وبسایت پزشکی را در نظر بگیرید که هر کدام با تنها 4 - 5 جمله ساده سعی می کنند یک بیماری خاص را با علائم و روش های درمان آن معرفی کنند.
- \xa0محتوای تکراری:\xa0محتوای کپی شده، چیزی است که طبیعتاً در صفحات فراوانی در اینترنت دیده می شود. الگوریتم گوگل پاندا گاهی ممکن است صفحات مختلف وبسایت شما که محتوای شان خیلی نزدیک به هم بوده و متن های آن ها بیش از حد با هم نقاط مشترک دارند را هم به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد. برای مثال، اگر شرکتی دارید که نوعی خدمات ساختمانی را در شهرهای مختلف به مشتریانش ارائه می دهد و تعدادی صفحه مجزا داشته باشید با عناوین "ما در تهران خانه شما را رنگ می کنیم"، "ما در شیراز خانه شما را رنگ می کنیم"، "ما در تبریز خانه شما را رنگ می کنیم" و ...، ممکن است توسط گوگل پاندا جریمه شوید.
- محتوای بی کیفیت:\xa0صفحات یا وبسایت هایی که به مخاطبان خود اطلاعات چندانی ارائه نمی دهند، از نظر الگوریتم پاندا برای مخاطبان خود ارزشی قائل نیستند و باید جریمه شوند.
- عدم وجود منابع معتبر و غیر قابل اطمینان بودن مطالب:\xa0محتوای تهیه شده توسط منابعی که معتبر یا شناخته شده نیستند، معمولاً در نظر گوگل هم اعتبار چندانی ندارند. این مسئله در مورد سایت هایی که از مخاطبان خود اطلاعاتی مثل مشخصات فردی یا اطلاعات کارت بانکی می گیرند، مهم تر هم می شود.
- مزرعه محتوا (Content Farm):\xa0در بالا به مزارع محتوا اشاره کردیم. این مزارع معمولاً مجموعه ای هستند از صفحات کم کیفیت که اکثرا از سایت های دیگر آمده اند. برای مثال، سایتی که تعداد بسیار زیادی نویسنده غیر متخصص استخدام کرده که مطالب کوتاه و ساده درباره موضوعات بسیار متفاوت بنویسند تا بتواند جستجوکنندگان عبارت های گوناگون به سمت خود بکشد، یک مزرعه محتوا محسوب می شود. گوگل پاندا از سایت هایی که هم درباره پزشکی، هم اخبار سلبریتی ها و هم اقتصاد مطالب جسته و گریخته دارند چندان خوشش نمی آید!
- محتوای کم کیفیت نوشته شده توسط کاربران (یا همان User Generated Content):\xa0به عنوان مثال می توانیم به وبلاگی اشاره کنیم که از پست های کاربرانش که پر از اطلاعات نامعتبر و غلط های املایی و گرامری هستند برای پر کردن فضای خود استفاده می کند.
- حجم بالای تبلیغات:\xa0صفحاتی که بیشتر از محتوای اصلی خودشان تبلیغات، بنرها و پاپ آپ های فراوان را در معرض دید کاربر می گذارند، از نظر الگوریتم پاندا جایگاه معتبری ندارند. این نوع وبسایت ها را در کشور خودمان هم، مخصوصا بین سایت های دانلود فیلم و موسیقی، زیاد می بینیم.
- محتوای کم کیفیت به همراه لینک برنامه های دیگر:\xa0به عنوان مثالی از این مورد می توان به سایت هایی اشاره کرد که برای خواندن مطلبی یا دانلود یک فایل، شما را مجبور می کنند که عضو فلان کانال تلگرام شوید.
- وبسایت های بلاک شده توسط کاربران:\xa0سایت هایی که کاربران به هر دلیلی در صفحات نتایج گوگل بلاک می کنند یا یا از افزونه های گوگل کروم برای این کار استفاده می کنند، توسط گوگل پاندا هم جریمه می شوند.
- محتوای نامربوط به عبارت جستجو شده:\xa0سایت هایی که در صفحه نتایج جستجو به کاربر "قول می دهند" اطلاعات مورد نظر او را ارائه کنند یا دست کم پاسخی برای پرسش او داشته باشند، در صورت عدم انجام این کار از طرف الگوریتم پاندا جریمه خواهند شد. برای نمونه ممکن است یک کاربر در گوگل به دنبال "فواید نوشیدن چای سبز" باشد و با کلیک کردن روی یک لینک، تنها با انبوهی از تبلیغات مواجه شود که هیچ یک جواب سوال او نیستند.
از کجا می توانم بفهمم که سایتم توسط گوگل پاندا جریمه شده است؟

عوامل تعیین کننده کیفیت محتوا به طور مفصل در\xa0مقاله "چگونه مجازات پاندا را برطرف کنیم" توضیح داده شده اند.
البته که در این میان، موتورهای جستجو از جمله گوگل هم بیکار ننشسته اند و برای مقابله با این پدیده راهکارهایی دارند.

گوگل برای نمایش هر چه بهتر و مطابقت بیشتر نتایج جستجوها با خواسته های مخاطبانش، الگوریتم های مختلفی\xa0را به کار می گیرد که هر یک از آن ها به دلایلی به نام یک جانور نامگذاری شده اند. این الگوریتم ها گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، کبوتر و مرغ مگس خوار نام داشته و هر کدام نقشی مهم در رسیدن به این هدف دارند.\xa0در این نوشته قصد داریم شما را یکی از مهم ترین آنها یعنی همان گوگل پاندا آشنا کنیم. با ما همراه باشید!
\xa0الگوریتم گوگل پاندا چیست؟
پس از شناسایی مشکل کیفی موجود در وب سایت، یکی از صفحات سایت را انتخاب کنید. سپس از خود بپرسید "آیا این بهترین صفحه موجود در اینترنت برای این موضوع است؟"
هنگامی که مشکل کیفی اصلی را پیدا کردید، آن مشکل را در همه قسمت های سایت برطرف کنید. این مشکل می تواند شامل طول محتوا، محتوای کپی و حتی عدم وجود صفحه مهمی مانند تماس با ما باشد. دقت کنید نه تنها تکِ تکِ المان ها مسئول مجازات الگوریتم پاندا هستند، بلکه ترکیب تمامی این المان هاست که امتیاز کیفی و در نهایت، مجازات تان را تعیین می کند.
در حال حاضر، موثرترین راه برای بر طرف کردن این مشکل استفاده از راهنمای پاندا (Panda Breakthrough) است. راهنمای پاندا از همان اطلاعات استفاده می کند، اما آن ها را به شکل دیگری به کاربران و موتورهای جستجوگر نشان می دهد تا این اطلاعات ارزشمند به نظر برسند. هنگامی که اطلاعات به صورت بهینه سازی شده نشان داده شوند، موتورهای جستجو امتیاز کیفی بالاتری را برای وب سایت در نظر می گیرند که نهایتاً به بهبود وضعیت سایت منجر می شود. یکی دیگر از عوامل موثر در ارتقای امتیاز کیفی سایت، بهینه سازی تجربه کاربری است که مستلزم بهتر کردن معیارهای سایت برای کاربران است. بهینه سازی تجربه کاربری سبب می شود کاربران زمان بیشتری در وب سایت شما صرف کنند و در نهایت باعث بالا رفتن رتبه بندی سایت می شود.

واقعیت این است که در فضای آنلاین همه جور محتوا وجود دارد. هر کسی می تواند ادعا کند که آنچه می گوید درست است و کافی است جمله ای در اینترنت منتشر شده تا ده ها بار در سایت های دیگر کپی شود. از همه این ها که بگذریم، سایت های زیادی با روش های کلاه سیاه سعی می کنند با استفاده از محتوای تولید شده توسط دیگران، خود را در صفحات نتایج جستجو بالا کشیده و\xa0 از این راه به کسب منافع بپردازند.
تثبیت روند کاهش ترافیک گوگل پاندا
سال هاست که همه ما یاد گرفته ایم برای خرید، پیدا کردن جواب سوالات مان، تحقیق و مطالعه و هر چیزی که به ذهن مان بیاید، به سراغ سایت های اینترنتی برویم. باز کردن موتورهای جستجو مثل گوگل، معمولاً اولین قدم در پیدا کردن جواب های ما هستند و البته که ما هم عادت کرده ایم به این جواب ها اعتماد کنیم، در حدی که هر کس از ما بپرسد که از کجا مطمئن هستیم که فلان میوه حاوی بهمان ویتامین است، سرمان را بالا گرفته و می گوییم "در اینترنت خوانده ام". اما به راستی محتوای آنلاین چقدر قابل اطمینان بوده و راست بودن و البته اصالت این محتوا را چه کسی تضمین می کند؟
هرآنچه که باید در مورد الگوریتم گوگل پاندا بدانیم
منبع: https://www.novin.com/blog/google-panda-algorithm/
پاندا، اسم الگوریتمی است که گوگل از آن برای جلوگیری از نمایش محتوای بی کیفیت در نتایج جستجو استفاده می کند. البته این تنها وظیفه گوگل پاندا نیست بلکه بالا آوردن سایت هایی که\xa0محتوای با کیفیت و جذاب دارند نیز از وظایف دیگر گوگل پاندا است.
گوگل زمانی تصمیم به راه اندازی گوگل پاندا گرفت که پدیده ای به نام "مزارع محتوا" فضای وب را تحت تاثیر خود قرار داده بود و باعث بالا رفتن شکایات مخاطبان و کاربران اینترنتی شده بود.
در بسیاری از مواقع، الگوریتم پاندا شما را مجبور به اعمال تغییرات اساسی در هِدِر، فوتِر، منو و محتوای سایت تان می کند. برخی از وب مسترها مجبور می شوند صدها صفحه از وب سایت خود را ویرایش کنند. بهتر است بدانید که دقیقاً باید چه چیزی را تغییر دهید و چه چیزی را می بایست به حال خود رها کنید تا سرعت کارتان افزایش یاید.